De ervaring van Chantal en Ingrid
Het pand waar Chantal en Ingrid wonen was aan onderhoud toe. Ze hebben dat gecombineerd met verduurzaming van het gebouw. Lees welke keuzes ze moesten maken en wat hun tips zijn om dit aan te pakken.

Het pand was er slecht aan toe. De raamkozijnen waren rot en de gevel was lek. Het is een flink project, waar vooral veel rekening gehouden moet worden met regels. De eigenaren wilde wel allemaal mee doen, wat heel prettig is voor een gebouw met maar liefst 102 woningen. Maar ze wilden wel duidelijkheid. Vergunningen en onderzoeken hebben veel tijd en geld gekost, maar nu kan er veel worden opgeknapt.
Ik vond het belangrijk om iets te doen om het pand op orde te krijgen en ben toen in het bestuur gekomen. Ingrid
Het proces van Chantal en Ingrid
Chantal: “De staat van het gebouw was echt heel slecht. Bij sommige mensen zitten er grote gaten in de kozijnen en komt de wind en regen zo naar binnen”.
Ingrid: “Toen ik het bestuur kwam waren ze heel druk met de achterkant van het gebouw. De voorgevel moest ook nog worden aangepakt. De gevel was lek, de kozijnen rot; er was veel tocht en vocht in het pand. Er moest dus flink geïnvesteerd worden om het pand op orde te krijgen, niet alleen in geld maar ook in tijd. Ik vond het belangrijk om daar iets mee te doen en ben toen in het bestuur gekomen. Ik dacht ook na over de bredere vraag: hoe krijgen we Amsterdam, een stad met veel van dit soort panden, duurzaam? Wie gaat dat doen? Wie kan dat doen? Wat kom je tegen?”.
Ingrid: “We zijn begonnen met een energieadvies dat gratis door de gemeente Amsterdam werd aangeboden. Dit hebben we met de leden van de VvE besproken. De belangrijkste vraag was: gaan we de kozijnen aan de voorkant vervangen en de gevel waterdicht maken, of gaan we ook voor gevelisolatie? De leden wilden ook graag voor de gevelisolatie gaan, maar niet steeds voor verrassingen komen te staan. Toen hebben we een meer uitgebreid energieadvies op laten stellen en een duurzaam MJOP. Ook hebben we een kostenindicatie laten maken.
Op basis van al deze informatie hebben de leden ervoor gekozen het duurzaamheidspad verder te vervolgen. Een belangrijke beslissing en een dappere daad! Vooral omdat het pand een beschermd stadsgezicht is en we een vergunning moesten aanvragen. We wisten niet of we die zouden krijgen natuurlijk. Daarbij, zo'n vergunningstraject kost tijd en de gevel was echt lek en de kozijnen rot. En we moesten een architect inhuren om ons bij de vergunningaanvraag te helpen. Dat kostte ook flink wat geld en niet iedere architect had er vertrouwen in dat Welstand een vergunning zou verlenen.
Uiteindelijk is het KAW geworden. Ze hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar het pand en ons enorm geholpen in het vergunningstraject. Welstand heeft het aangedurfd bij wijze van experiment de vergunning te verlenen. Ook dat is een dappere daad want het is niet gebruikelijk. Wel hebben we allerlei extra eisen gekregen waardoor het pand er straks weer tiptop uit komt te zien. Ondertussen zijn we aan de slag gegaan met het Warmtefonds voor een lening en nadat we de vergunning hadden met een architectenselectie. Van der Leij, een Amsterdams bedrijf met veel ervaring met renovatie gaat het nu doen. In december 2023 hebben we hierop akkoord gekregen van de leden. De aannemer is nu bezig met de bouwvoorbereiding”.
Ingrid: “We vinden het allemaal een spannend project. Iedereen die erbij betrokken is. Alle eigenaren en bewoners hebben veel geduld gehad. We zijn ook blij dat we tot hier zijn gekomen. Dat gaat goed! Het kost veel tijd en vooral veel doorzetten. Wat minder gaat zijn de regels waarmee we te maken hebben. Iedereen weet dat als we Nederland willen verduurzamen er zaken moeten veranderen. Maak daarvoor de weg vrij zou ik zeggen. Waarom een 100% asbestonderzoek van 50.000 euro terwijl er in die tijd geen asbest werd gebruikt en we 60 rapporten hebben dat er ten tijde van de verkoop van de woningen geen asbest in het pand zat en het ook niet meer mag worden gebruikt? Een ander voorbeeld: om voor RVO subsidie in aanmerking te komen moeten we minimaal een hoeveelheid glas isoleren. Dat is bij deze kleine woningen moeilijk te realiseren”.
Ingrid: “We er zijn nu zo'n 3 jaar mee bezig. De aannemer is nu druk bezig met het isoleren van de voorgevel aan de buitenkant en het vervangen van de kozijnen. Begin zomer 2025 zou de klus geklaard moeten zijn! Aan de binnenkant isoleren was geen optie. Dat zou dan gedaan moeten worden door alle individuele eigenaren zelf en als mensen dat niet doen heb je allemaal koudebruggen”.


De tips van Chantal en Ingrid
-
Zorg dat je je VvE goed op orde hebt
Leg een gebouwdossier aan. Verzamel alles wat van belang kan zijn. Documenteer, leg vast, begin klein en doe het stap voor stap. Doe ook stap voor stap onderzoek en schakel goede mensen in. Wacht niet op je VvE beheerder maar neem zelf het initiatief als ze niet met een idee en stappenplan komen. Maak zo nodig zelf een stappenplan en bespreek dat met je leden. Wat willen zij en in welk tempo? Check alles, stel vragen, neem niets zomaar aan. Wat eerst niet kon, kan zomaar werkelijkheid worden. Kijk maar naar ons: wij staan nu zomaar hier en gaan nu echt beginnen!
Samenstelling VvE
De VvE bestaat uit 102 appartementen en 2 winkels; iets meer dan de helft is van particuliere eigenaren. De rest zijn huurwoningen van Stadgenoot. Sommige huurders wonen er al heel lang.